از فاطمه(س) بندگی بیاموزیم
نوشته شده توسط : داش حسین

 

ما براساس نگرشی که اخیرا جا افتاده است، به اهل بیت به عنوان منجی گناهکاران نگاه می‌کنیم و این نگاه درست نیست؛ چنانکه شهید مطهری این نگاه را در مورد امام‌حسین(ع) برگرفته از مسیحیت می‌داند.

در نگاه به اهل بیت به عنوان منجی، ما نجات انسان‌ها را در عشق‌ورزی به اهل بیت می‌دانیم، در صورتی که نجات هر انسانی باید براساس اعمال و رفتار خودش باشد. خداوند در قرآن‌کریم، سوره آل‌عمران، آیه68، می‌فرماید: نسبت بی‌اساس به حضرت ابراهیم ارزشی ندارد. کسانی به ابراهیم نزدیک‌ترند و با او وابستگی بیشتری دارند که او و پیامبر اسلام(ص) را بپذیرند و پیروی کنند. ملاک در اسلام رفتار است و ملاک محبت هم رفتار است.

کدام‌یک از فرقه‌های اسلام به پیامبر و اهل بیت او نزدیک‌ترند؟ پاسخ این پرسش در همین آیه است. پاسخ درست آن است که کسانی به اهل بیت نزدیک‌ترند که بیش از دیگران از خدا اطاعت کنند.

حدیثی از علی(ع) در تفسیر همین آیه آمده است که ایشان می‌فرمایند: دوست و پیرو حقیقی محمد(ص) کسی است که از خداوند فرمان ببرد؛ اگرچه از نظر نسب و نژاد از پیامبر(ص) دور باشد. دشمن محمد(ص) کسی است که به خداوند عصیان ورزد؛ هرچند که از نظر نژاد و نسب از نزدیکان پیامبر(ص) باشد (مجمع‌البیان، تفسیر آیه68 سوره آل‌عمران).

بنابراین برای اینکه دچار تحریف و انحراف نشویم، باید بدانیم که حضرت‌زهرا(س) از ما نمی‌خواهد که او را ستایش کنیم بلکه از ما می‌خواهد از او یاد بگیریم که چگونه بنده خدا باشیم؛ اما اکنون در جامعه ما توجه به برخی از آیین‌ها و مراسم، جایگزین اطاعت از خدا شده است؛ برای نمونه، جریان همین تسبیح فاطمه‌زهرا(س) را به مناسبت این ایام به اطلاع علاقه‌مندان فاطمه(س) می‌رسانم که حضرت به خاطر کوچک بودن بچه‌هایش و کار خانه مانند آسیاب‌کردن گندم و جو و آب‌آوردن، خیلی در زحمت بودند، به طوری که بند مشک آب روی شانه‌اش جا انداخته بود.

او را وادار کردند که از رسول‌خدا(ص) بخواهد که یک خدمتکار به او بدهد. او با این نیت به دیدار پدر رفت و جریان را گفت. حضرت در پاسخ دخترش گفت: من می‌دانم که تو خیلی در عذابی؛ اما کاری می‌کنم که رنجت جبران شود. من به تو خدمتکار نمی‌دهم ولی یک ذکر یادت می‌دهم که شب‌ها پس از تمام‌شدن کارهایت بگویی. این ذکر همین 34 مرتبه الله‌اکبر، 33مرتبه سبحان‌الله و 33 مرتبه الحمدلله است.

اکنون ما چگونه می‌توانیم شیعه فاطمه زهرا(س) باشیم با تمام امکاناتی که از حلال و حرام در اختیار داریم و خود را با تمام شرایط نادرست زندگی‌مان، عاشق فاطمه(س) بدانیم؟ کمی دقت کنیم تا دچار توهم نشده و به بیراهه نرویم و چنان نپنداریم که بدون توجه به حلال و حرام و بدون سیر در بندگی خدا می‌توانیم عاشق فاطمه(س) باشیم و فردا به وسیله او نجات یابیم.

سخن آخر آنکه اهل بیت راهنمای ما هستند تا بنده خدا باشیم نه پناهگاه ما در برابر نافرمانی‌های ما نسبت به خداوند.


کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به موسسه همشهری است.

چاپ شده در تاریخ چهارشنبه 10 آذر 1389 - 14:51:23 از آدرس:

 




:: موضوعات مرتبط: معصومین و پیامبران , ,
:: برچسب‌ها: اهل بیت , فاطمه , پیامبر , همشهری , علی , شهید , شیعه ,
:: بازدید از این مطلب : 595
|
امتیاز مطلب : 73
|
تعداد امتیازدهندگان : 23
|
مجموع امتیاز : 23
تاریخ انتشار : 10 / 9 / 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: